Hyrorna i KFAB färdigförhandlade

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och KFAB är nu klara, en uppgörelse som innebär en hyresjustering med 13,4 kr/kvm och år från och med den 1 januari 2021.

Nu är hyrorna för 1566 lägenheter inom KFAB:s bestånd färdigförhandlade. Uppgörelsen innebär att hyran höjs med på 13,4 kr/kvm och år från och med den 1 januari 2021.

-Under rådande omständigheter så får vi trotts allt vara nöjda med uppgörelsen. Vi hade hoppats att komma lägre då många hyresgäster lever i en besvärlig ekonomisk verklighet och inte klarar av några större ekonomiska utmaningar, det säger Anders Hördin ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation i Katrineholm.

Hyresgästföreningen har under hösten vädjat om återhållsamhet i samtliga hyresförhandlingar då många hyresgäster har drabbats hårt av varsel, permitteringar och sänkta inkomster.

Kontakt:

Anders Hördin ordförande Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation tel: 073-654 14 38

Sofie Guldbrandsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt. tel: 010-459 15 44

Uppgörelsen i korthet:

• Förhandlingsuppgörelsen omfattar 1566 lägenheter.
  • Hyresgäster som bor hos KFAB får en hyresjustering med 13,4 kr/kvm och år från och med 1 januari 2021.
Region Mitt
Regional pressjour Mitt
info.mitt@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Hyresgäster som bor hos KFAB får en hyresjustering med 13,4 kr/kvm och år från och med 1 januari 2021. Förhandlingsuppgörelsen omfattar 1566 lägenheter.