Hyrorna i Strängnäs bostads AB färdigförhandlade

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Strängnäs bostads AB är nu klara, en uppgörelse som innebär en hyreshöjning på 0,95% från och med den 1 januari 2021.

Nu är hyrorna för 1267 lägenheter inom Strängnäs bostads AB:s bestånd färdigförhandlade. Uppgörelsen innebär att hyran höjs med på 0,95% från och med den 1 januari 2021.

-Vi är nöjda med att Strängnäs bostads AB har tagit till sig våra propåer om att många hyresgäster lever i en besvärlig ekonomisk verklighet och inte klarar av några större ekonomiska utmaningar, det säger Anders Brandt ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation i Strängnäs.

Hyresgästföreningen har under hösten vädjat om återhållsamhet i samtliga hyresförhandlingar då många hyresgäster har drabbats hårt av varsel, permitteringar och sänkta inkomster.

Kontakt:

Anders Brandt ordförande Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation tel: 070-268 40 39

Patrik Wunderlich, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt. tel: 010-459 15 14

Uppgörelsen i detalj:

• Förhandlingsuppgörelsen omfattar 1267 lägenheter.
  • Hyresgäster som bor hos Strängnäs bostads AB får en hyreshöjning med 0,95% för lägenheter och tillval från och med 1 januari 2021.
  • Lokaler och parkeringsplatser får en hyreshöjning om 2% från och med 1 januari 2021.
  • Undantagna från denna generella överenskommelse är de nyproducerade fastigheterna Vesslan 8 och Smörsoppen 2 som får 0,475% i höjning från och med 1 januari 2021.
Region Mitt
Regional pressjour Mitt