Hyrorna klara – 1 % jämnt i Askersundsbostäder

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Askersundsbostäder är nu klara, en uppgörelse som innebär en hyreshöjning med 1% från och med den 1 januari 2021.

Hyreshöjning för Askersundsbostäders hyresgäster blir 1% från den 1 januari 2021. Det innebär att den genomsnittliga hyreshöjningen under de senaste åtta åren ligger under en procent per år. Den genomsnittliga hyran i Askersundsbostäder har under samma period gått från att vara bland de högsta i länet till en av de lägsta.

• Uppgörelsen innebär att det fortsatt är jämförelsevis låga hyreshöjningar i Askersundsbostäder och det får vi vara nöjda med, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Jonas Gabrielsson.
  • Samtidigt ger uppgörelsen Askersundsbostäder möjlighet att fortsätta med sina satsningar på underhåll och att tillhandahålla god boendekvalitet till sina hyresgäster.

Uppgörelsen i korthet:

• Uppgörelsen omfattar ca 945 lägenheter
  • Hyreshöjning för Askersundsbostäders hyresgäster blir 1% från den 1 januari 2021
  • En hyreshöjning på 1% motsvarar en hyreshöjning på 60 kr i månaden vid en hyra på 6 000 kr.

Kontakt:

Jonas Gabrielsson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Mitt, telefon 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt