Hyrorna klara efter medling i Degerforsbyggen

Hyresförhandlingarna mellan Degerfors kommunala bostadsaktiebolag Degerforsbyggen och Hyresgästföreningen är nu klara. Hyrorna kommer att höjas i två steg under 2023. Den första höjningen blir med 2,5 % från den 1 januari och den andra höjningen med 2,5 % från den 1 juli 2023. Degerforsbyggen hade initialt begärt 7,79 % från den 1 januari 2023.

• Det är högre hyreshöjningar i år än normalt och det är naturligtvis tufft för hyresgästerna vid sidan av alla andra kostnadsökningar som finns i år. På kort sikt är det ändå en ganska bra uppgörelse för hyresgästerna i och med att halva höjningen skjuts till sommaren och att höjningen på årsbasis ändå stannar på 3,75 %, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson. Den totala höjningen av hyresnivån på drygt 5 % är naturligtvis hög, men det kommer en ny förhandling till hösten och det är väl egentligen då som det avgörs hur bra årets uppgörelse egentligen är.

Förhandlingarna inleddes i höstas men hänsköts till Hyresmarknadskommittén (HMK), som hanterar ärenden där allmännyttiga företag och Hyresgästföreningen inte kan komma överens, i mitten av december. Skälet till att ärendet skickades vidare var att det rådde oenighet om hur det nya förhandlingsunderlag som kan används vid hyresförhandlingar skulle tolkas. De besvärliga ekonomiska förutsättningar som råder i år, med höga ränteökningar och stora kostnadsökningar, har naturligtvis också spelat in. När ärendet efter förhandling lämnades vidare till HMK i mitten av december stod Degerforsbyggen på 6,97 % från den 1 januari mot Hyresgästföreningens bud på 2 % från den 1 januari plus 2 % från den 1 juli 2023.

- Det är naturligtvis tråkigt att vi inte har kunnat lösa det i förhandling direkt med Degerforsbyggen, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson, men det har minst sagt varit speciella förutsättningar i år. Samtidigt är det positivt att båda parter accepterade Hyresmarknadskommittén medlingsbud så att vi inte behövde stranda formellt med ännu längre handläggningstid som följd. Vi får ta nya tag till nästa års förhandling. Då har vi också lite mer facit hur samhällsekonomin utvecklas och då kan vi förhoppningsvis nå en uppgörelse för 2024 i mer vanlig tid, det vill säga någon vecka in i december, avslutar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Fakta: En hyreshöjning på 2,5 % innebär 150 kr per månad på en hyra på 6 000 kr. Med ytterligare en höjning på 2,5 % blir höjningen 304 kronor totalt.

Förhandlingen omfattar 794 lägenheter som ägs och förvaltas av Degerforsbyggen.

Höjningen på 2,5 % från den 1 januari och 2,5 % från den 1 juli innebär totalt 5,06 % i nivåhöjning. På årsbasis blir höjningen 3,78 %. Med årsbasis menas att man jämför totalhyran för 2023 med totalhyran för 2022.

Kontakt: Jonas Gabrielsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt tel: 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt