Hyrorna klara för 4700 hushåll i Göteborg

Nu är 2022 års hyror klara för knappt 4700 hushåll som bor hos privata fastighetsägare som har RCB Fastighetsutveckling som ombud.

RCB Fastighetsutveckling och Hyresgästföreningen har kommit överens om en hyreshöjning i olika nivåer mellan 0,9 och 2,2 procent. Utöver faktorer som fastighetsägarnas kostnader, som taxor, underhåll så har Hyresgästföreningen också undersökt de olika fastigheterna inför förhandlingarna.

– För Hyresgästföreningen är det viktigt att hyresgästerna har en rättvis hyra. Inför förhandlingarna har vi därför besiktigat alla fastigheter och tittat på standarden och ingående hyra, säger Johanna Silebäck, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Det underlaget ligger till grund för att hyreshöjningarna ser olika ut i olika fastigheter.

De som har lägre nivåer är fastigheter där hyran är hög jämfört med kvaliteterna i fastigheten eller i nyproduktion där det är presumtionshyror, som innebär att hyrorna inte prövats enligt bruksvärdessystemet. Högre hyreshöjningar är det i fastigheter där hyran varit lägre i förhållande till kvaliteten, säger Sofi Bringsoniou, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyreshöjningar gäller från 1 juli eller 1 april beroende på hur förhandlingsperioderna sett ut i fastigheterna.

RCB Fastighetsutveckling förhandlar hyrorna åt ett flertal privata hyresvärdar, däribland Saxborn Fastigheter, Alexandersson Fastigheter och HSB.

Kontakt:
Pressnummer region Västra Sverige: 010-459 24 00