Hyrorna klara för drygt 73 000 hushåll i Göteborg

Nu är 2020 års hyror för drygt 73 000 allmännyttiga hushåll i Göteborg klara. En oberoende ordförande har beslutat att höjningen blir i genomsnitt 1,8 procent.

Under hyresförhandlingarna som inleddes i höstas krävde Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon en hyreshöjning på 3,3 procent från den 1 januari. Senare bantades det ner till ett krav på 2,95 procent. Hyresgästföreningen anser att det är en alldeles för hög nivå utifrån de förutsättningar som finns i år och gav bolagen motbud på mellan 0,3–0,7 procent.

De fyra allmännyttiga bolagen valde då för tredje året i rad att avbryta förhandlingarna och låta Hyresmarknadskommittén i Stockholm (HMK) bestämma hyresnivån. Bolagens motiv för att avbryta förhandlingarna var att parterna stod för långt från varandra. Men inte heller HMK kunde enas om ett gemensamt förslag till hyreshöjning. För att avgöra tvisten utsågs därför till slut en oberoende ordförande.

Det är tråkigt att Framtiden för tredje året i rad väljer att lämna förhandlingsbordet för att låta Hyresmarknadskommittén avgöra hyrorna. Vi tycker det är viktigt att lösa hyresförhandlingarna lokalt och jag är övertygad att vi hade kunnat göra en bra överenskommelse, säger Sofi Bringsoniou, tf förhandlingschef hos Hyresgästföreningen i Västra Sverige.

Beslutet innebär att årets höjning blir i genomsnitt 1,8 procent från 1 maj, men bostadsbolagen beslutade själva att inte införa höjningen förrän den 1 juli. Det innebär att hyresgästerna inte behöver betala någon retroaktiv hyreshöjningen för årets första sex månader. Beslutet berör cirka 73 400 hushåll.

I det rådande läget tycker vi det är bra att hyreshöjningen i år blir lägre än 2019, men vi tycker fortfarande att hyreshöjningen är för hög med tanke på bolagens goda ekonomi. Vi vet också att det är många hyresgäster som har det tufft ekonomiskt just nu. Därför är det positivt att bolagen själva valt att inte ta ut hyreshöjningen förrän den 1 juli så att hyresgästerna inte behöver betala retroaktivt, säger Sofi Bringsoniou.

Hyreshöjningarna varierar mellan 0 till 2,9 procent beroende på hyresnivån i relation till bland annat standard, service och underhåll.

Vi tycker det är bra att höjningarna varierar eftersom vissa hyror behöver justeras så att hyresgästerna betalar rätt hyra jämfört med lägenheter i likvärdiga fastigheter. Vår målsättning är att likvärdiga lägenheter ska ha lika hyror, säger Sofi Bringsoniou.

Hyresmarknadskommittén är ett partssammansatt organ som består av representanter för allmännyttans organisation Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningens riksförbund.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:
Sofi Bringsoniou, tf förhandlingschef, 010-459 24 38
Linda Zackrisson, förhandlingsledare Familjebostäder, 010-459 24 77