Hyrorna klara för Uddevallahem

Mellan 0,4 och 1,4 procent i hyreshöjning blev resultatet när Hyresgästföreningen och Uddevallahem hade förhandlat klart om hyrorna. Det innebär en halvering av de ursprungliga kraven.

När Uddevallahem kom till förhandlingsbordet inför årets hyresförhandlingar hade man ett krav om 2,16 procent, i genomsnittlig höjning. När avtalet var klart slutade det med knappt hälften.

– Vi har kommit fram till ett avtal med höjningar i tre olika nivåer: 0,4 procent, 0,9 procent eller 1,4 procent. I genomsnitt blir det 1,05 procent i höjning, säger Jakob Agirman som tillsammans med förtroendevalda medlemmar är Hyresgästföreningens förhandlare.

De olika nivåerna är ett led i att balansera hyresnivåerna - att sätta en mer rättvis hyra för olika fastigheter och områden.

– Ja, vi har fortsatt ett långsiktigt arbete i hyressättningen, förklarar Jakob Agirman. Vi balanserar hyresnivåerna för att de bättre ska stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som finns – standard, service med mera. Hyran ska vara så rättvis som möjligt.

Avtalet innebär att Uddevallahems ursprungliga krav har lite mer än halverats.

Bolaget har omkring 4 000 lägenheter.

För den hyresgäst som idag har en hyra om 6 000 kr/månad innebär avtalet att hyran stiger med mellan 24 kr och 84 kr per månad från den 1 april.

Jakob Agirman
Förhandlare, Hyresgästföreningen

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Uddevallahem höjer hyrorna med 1,05 procent i genomsnitt, - tre nivåer: 0,4 procent, 0,9 procent eller 1,4 procent.

Citat

Vi har fortsatt ett långsiktigt arbete i hyressättningen. Vi balanserar hyresnivåerna för att de bättre ska stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som finns – standard, service med mera. Hyran ska vara så rättvis som möjligt.
Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen