Hyrorna klara i LIBO – till slut!

Hyresförhandlingen mellan Lindesbergsbostäder (LIBO) och Hyresgästföreningen slutade med en hyreshöjning på 2,05 % från den 1 januari 2022. LIBO hade från början genom sitt ombud Fastighetsägarna Mittnord yrkat på en hyreshöjning på 3,5 %.

Förhandlingen mellan parterna strandade i månadsskiftet november-december och ärendet har därefter hanterats av Hyresmarknadskommittén som består av representanter från Hyresgästernas Riksförbund och Sveriges Allmännytta. Den hyreshöjning som gäller på 2,05 % från den 1 januari har beslutats av Hyresmarknadskommittén med hjälp av en oberoende ordförande.

- En nivå på knappt över 2 % är i paritet med de högre höjningarna i länet säger Hyresgästföreningen förhandlare Jonas Gabrielsson. Vi hade naturligtvis önskat en lägre nivå i år men samtidigt finns det kostnadsökningar som företagen måste kunna hantera.

Det är femte året i rad som hyresförhandlingarna med LIBO strandar. Att förhandlingar strandar är annars något ovanligt i Örebro län. De allra flesta förhandlingar görs upp lokalt med något undantag varje eller vartannat år.

- Vi ser naturligtvis helst att vi kan göra upp i lokala förhandlingar och det gör vi ju också normalt. Vi har också försökt att återuppta förhandlingarna och hitta en uppgörelse lokalt med vår motpart men utan att nå hela vägen fram, säger Jonas Gabrielsson. Det är nog svårt för någon part att se sig själv som vinnare utifrån Hyresmarknadskommitténs utslag på 2,05 % - på det viset är det ju ett bra utslag. De stora förlorarna blir ju i alla fall hyresgästerna i Lindesberg som får leva med osäkerheten och sedan betala hyreshöjningarna retroaktivt.

Förhandlingarna med de privata fastighetsägare som representeras av Fastighetsägarna Mittnord slutade med att hyrorna höjs med 1,95 % från det normala justeringsdatumet 1 april.

Fakta: LIBO har drygt 1000 lägenheter.

Fastighetsägarna Mittnord representerar också ca 1000 lägenheter i Lindesberg

• 2,05 % på en hyra på 5 000 kr i månaden innebär en hyreshöjning på 103 kr per månad.
  • 2,05 % på en hyra på 7 000 kr i månaden innebär en hyreshöjning på 144 kr per månad.
  • 2,05 % på en hyra på 9 000 kr i månaden innebär en hyreshöjning på 185 kr per månad.

Kontakt: Jonas Gabrielsson, Förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt tel. 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt