Hyrorna klara med allmännyttorna i Hallsberg

Hyrorna i Hallbo kommer att höjas med 2,2 % från och med den 1 februari 2022. Det är något högre höjning än senaste åren då den genomsnittliga höjningen har varit 1,5 %. I det andra allmännyttiga bolaget i Hallsberg, Hallsbergs Bostads AB, höjs hyrorna med 2 % från den 1 januari.

- 2 % och över är en förhållandevis hög hyreshöjning både när man ser till vilka höjningar som varit de senaste åren och när man jämför med intilliggande kommuner, säger hyresförhandlare Jonas Gabrielsson. En del av förhandlingen är ändå att lyssna på motparten och när de signalerar att pengarna helt enkelt inte räcker till så måste vi ta hänsyn till det. Naturligtvis måste vi först göra vår egen bedömning av situationen men ser man till de kostnadsökningar som varit och är på driftsidan i Hallsberg så är hyreshöjningen tyvärr inte orimlig.

Årets höjning i Hallbo är förskjuten framåt i tiden med en månad i och med att höjningen på 2,2 % gäller från den 1 februari och framöver. Om man istället räknar på helårseffekten för 2022 så blir höjningen 2,02 %. Det innebär att hyresgästerna får en högre hyresnivå framöver men slipper hyreshöjningen på januariavin.

- Det blev på det här sättet som vi kunde lösa årets förhandling, säger förhandlare Jonas Gabrielsson, och det är naturligtvis positivt att vi kan hantera förhandlingarna lokalt.

Tidigare har rapporterats att hyreshöjningen i Melins bestånd i Hallsberg blev 1,9 % från den 1 januari. Kvar att förhandla 2022 finns ett antal privata hyresvärdar med justeringsdatum 1 april.

Kontakt: Jonas Gabrielsson, Förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt tel: 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt