Inför budgetfullmäktige – frågorna vi vill ha svar på

Hyresgästföreningen region Stockholm har tagit del av Stockholms stads blågröna styres förslag till budget. Vi uppskattar skrivningar om att behoven av bostäder ska vägleda det växande Stockholm, att boendet ska vara blandat i alla stadsdelar, att utbudet av byggklar mark ska öka, krav på tak för sluthyra och att hyresgästernas inflytande vid upprustning ska stärkas.

Men vi ser dock inga tecken på att staden planerar för många nya hyresrätter i t ex Bromma och Enskede där det ägda boendet dominerar. Vi ser inga tecken på att allmännyttan ska bygga och utvecklas. Tvärtom får allmännyttan nästan inga markanvisningar och allmännyttans andel av det totala bostadsbeståndet, som nu är ca 17 procent, minskar i och med planerade ombildningar.

Vi vill se ett ökat bostadsbyggande där hyresrätten prioriteras och en aktiv markpolitik där staden ställer tydliga krav på byggaktörerna för att begränsa framtida boendekostnader. Allmännyttan ska utvecklas istället för att vara föremål för ombildningar. Allmännyttan ska inte heller behöva verka i en miljö med återkommande signaler om kommande utförsäljningar.

Slutligen har vi några frågor vi skulle vilja få svar på:

• Hur kommer det sig att allmännyttan har fått så få markanvisningar under 2019?

• Hur ska byggmålen om 140 000 nya bostäder till 2030 nås?

• Planerar staden att sälja ut kommersiella fastigheter eller bostäder?
    Utförsäljningar resulterar ofta i sämre service och högre hyror för stadens invånare.

• Hur arbetar staden med att bygga för vanligt folk? Enligt Länsstyrelsen är efterfrågan på hyresrätter med rimlig hyra stor. Det byggs för fel grupper.

Hyresgästföreningen kommer den 20-21 november i samband med budgetfullmäktige att uppmärksamma frågeställningarna för stadens politiker utanför stadshuset.

Hyresgästföreningen region Stockholm vill vara en konstruktiv part och är därmed öppen för bostadspolitiska samtal med partierna i Stockholms stads styre.

För mer information, kontakta:

Simon Safari
Ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm