Inget Megaloppis i Majorna under 2020

Det blir inget Megaloppis i Majorna under 2020. Vi tar nya tag nästa år och välkomnar alla säljare och besökare till ett nytt megaloppis sista helgen i maj 2021.

Hyresgästföreningen har som huvudarrangör av den populära folkfesten tidigare fattat beslut om att årets Megaloppis i Majorna inte ska arrangeras som planerat söndagen den 31 maj. Detta efter en dialog med Folkhälsomyndigheten som flaggade för de alltför stora riskerna med att genomföra ett så här välbesökt evenemang.

Samtidigt hölls då dörren på glänt för att eventuellt arrangera ett megaloppis någon gång efter sommaren istället om smittläget skulle förändras till det bättre. Men nu har regionstyrelsen i Västra Sverige beslutat att jättearrangemanget inte blir av under 2020.

- Det är jättetråkigt att vi måste ställa in årets Megaloppis i Majorna, men samtidigt känns det som det enda rätta. Vi måste i första hand tänka på att på alla sätt förhindra spridningen av Covid-19, säger regionordförande Ronny Bengtsson.

- Megaloppis lockar tiotusentals människor på en relativt liten yta och det brukar på sina ställen bli riktigt trångt. Risken för smittspridning skulle blivit alldeles för stor. Även om många besökare kommer att bli besvikna måste vi som bred samhällsaktör ta vårt ansvar. Alla våra samarbetspartners som vi har varit i kontakt med uttrycker förståelse för att vi tagit det här beslutet.

Hyresgästföreningen har arrangerat Megaloppis i Majorna sista söndagen i maj varje år sedan 2009 i Majorna, Kungsladugård och Sandarna. Loppisen var från början en del i projektet Ekologisk stadsdel Majorna i syfte att skapa en medvetenhet kring konsumtion och uppmuntra till återbruk. Loppmarknaden blev snabbt en succé och besöks nu av runt 70 000 personer.

Vi på Hyresgästföreningen har nu istället ställt om våra resurser till att hjälpa de äldre i våra bostadsområden som själva inte kan eller bör gå ut och till exempel handla mat. Läs mer om initiativet som kallas Goda grannar på https://godagrannar.nu/

Kontaktperson:
Ronny Bengtsson, ordförande region Västra Sverige