Inget Megaloppis under 2022 – populär folkfest ställs in igen

Hyresgästföreningen i Västra Sverige kommer inte att arrangera Megaloppis i Majorna under 2022. Anledningen är Covid-19-pandemin som gjort det svårt genomföra jätteevenemanget utifrån ett tidsmässig och ekonomiskt perspektiv.

Hyresgästföreningen har som huvudarrangör av Megaloppis i Majorna tvingats ställa in den populära folkfesten både under 2020 och 2021. Anledningen har varit coronapandemin och den stora risken för smittspridning som det skulle inneburit att genomföra ett så här välbesökt evenemang. Nu har Hyresgästföreningens regionstyrelse i Västra Sverige beslutat att jättearrangemanget inte heller blir av under 2022.

- Det är jättetråkigt att vi måste ställa in årets Megaloppis i Majorna, men vi bedömer inte att vi har en realistisk möjlighet att genomföra detta jättearrangemang på ett bra sätt utifrån de förutsättningar som funnits och fortfarande gäller, säger regionordförande Ronny Bengtsson.

Bakgrunden är att det så sent som i början av februari fortfarande var osäkert vilka restriktioner som skulle gälla för större sammankomster under våren, och att det fortfarande finns en viss osäkerhet kring hur smittläget kommer att se ut framöver. För att kunna genomföra ett så pass omfattande arrangemang i slutet av maj på ett bra och säkert sätt hade det krävts att planeringen varit i gång redan vid årsskiftet.

- Dessutom har Megaloppis i Majorna under åren vuxit sig så stort att det kräver stora resurser vad gäller både personal och pengar. Pandemin har medfört att vi i högre grad än tidigare måste prioritera hur vi ska använda medlemmarnas pengar. Utifrån detta och de osäkerhetsfaktorer som finns känns därför det här som rätt beslut.

Hyresgästföreningen har arrangerat Megaloppis i Majorna sista söndagen i maj sedan 2009 i Majorna, Kungsladugård och Sandarna. Loppisen var från början en del i projektet Ekologisk stadsdel Majorna i syfte att skapa en medvetenhet kring konsumtion och uppmuntra till återbruk. Loppmarknaden blev snabbt en succé och har årligen besökts av runt 70 000 personer.

Kontakt:
Ronny Bengtsson, regionordförande Hyresgästföreningen Västra Sverige: 073-063 38 27
Presskontakt Hyresgästföreningen region Västra Sverige: 010-459 24 00
Mejl: kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se