Investeringsstöd leder till lägre hyror

Trots att investeringsstödet ger lägre hyror så har det inte används i tillräckligt stor utsträckning i storstadsregionerna.

– Investeringsstödet är ett bra första steg mot att alla ska kunna få ett bra boende, säger Andreas Sjöö, bostadspolitisk sakkunnig på Hyresgästföreningen region västra Sverige.

Den 1 februari 2020 införs investeringsstödet för hyresbostäder och bostäder för studenter på nytt, men med delvis förändrade regler. Villkoret att hyran inte får överstiga en viss nivå kvarstår dock. I Göteborgsregionen är det taket satt till 1 450 kr per kvadratmeter och år, vilket motsvarar en månadshyra på ungefär 8 500 kronor för en lägenhet på 70 kvadratmeter.

Syftet med det statliga stöder är delvis att öka byggandet men också att fler ska ha råd att bo i bostäderna som byggs.

Hyresgästföreningens rapport visar att investeringsstödet, när det fanns mellan 2017–2018, också ledde till billigare bostäder. Hyran för en 70 kvadratmeter stor lägenhet i hus i Storgöteborg som byggts med hjälp av investeringsstöd hade i genomsnitt 1 700–3 300 kronor lägre månadshyra än i hus som byggts utan stöd.

Under 2018 så var det en femtedel av lägenheterna i Storgöteborg som byggdes med investeringsstöd.

– Det är uppenbart att allmännyttans bolag kommer att få visa vägen, men det vore bra om fler fastighetsbolag visade att det goda boendet spelar roll och inte bara resultaträkningen, säger Andreas Sjöö, bostadspolitisk sakkunnig på Hyresgästföreningen region västra Sverige.

Med tanke på den bostadsbrist som är i alla kommuner som ingår i region västra Sverige så är investeringsstödet ett sätt att stimulera byggandet av bostäder.

– Vi vill se att stödet används ännu mer, särskilt i storstäderna. Istället för att låta befintliga hyresgäster finansiera nyproduktion via hyreshöjningar finns det nu en annan kompletterande finansieringskälla. Vi uppmanar bolagsstyrelserna att se till att använda den möjligheten och bygga med investeringsstöd.

Vill du veta mer? Kontakta:

Andreas Sjöö, bostadspolitisk sakkunnig, 070-390 50 29