Juristernas hjälp gav 2,4 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna

Hyresgästföreningens medlemmar i norra Skåne och södra Halland fick förra året hjälp av juridikenheten i cirka 127 olika boendetvister med sin hyresvärd. Det gjorde att det sammanlagt sparades 2 472 309 kronor åt medlemmarna, vilket är 78 procent mer än under 2018.

– Vi har i flertalet ärenden hjälpt våra medlemmar med att få tillbaka sin deposition efter att man flyttat men det handlar även om hyresnedsättning för att hyresgäster inte kunnat använda sina lägenheter fullt ut till exempel på grund av en vattenskada eller en trasig spis. En annan stor hjälp har varit att vi lyckats minska skadeståndskrav som medlemmar har fått riktat mot sig, säger Lillemor Nordhöj som är chef för Hyresgästföreningens juridikenhet i region norra Skåne (som inkluderar södra Halland).

Det totala antalet rådgivningar och ärenden i regionen under 2019 uppgick till hela 5 397 stycken. Av ärendena gick 54 ärenden vidare för prövning i någon rättsinstans.

– Vi får dock aldrig glömma bort att pengar inte alltid är den största hjälpen för våra medlemmar. Under förra året hjälpte vi ett stort antal medlemmar att få bo kvar i sin lägenhet efter att ha fått sitt hyresavtal uppsagt. Detta visar att vi både kan och gör skillnad för våra medlemmar, säger Lillemor Nordhöj.

För mer information, kontakta:
Lillemor Nordhöj, juridikchef på Hyresgästföreningens region norra Skåne (inkluderar södra Halland): 010-459 17 37

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör på Hyresgästföreningens region norra Skåne