​Kalla lägenheter och festande grannar - vanliga frågor under vinter och storhelger

Under vintersäsongen hör många människor av sig till Hyresgästföreningen med frågor som rör kalla lägenheter, snöröjning och istappar. Inför storhelgerna undrar många också hur mycket man egentligen får störa sina grannar vid till exempel nyårsfirande. Här reder Hyresgästföreningens jurist Glenn Karlsson ut vad som gäller.

Hur kallt får det vara i min lägenhet?
- Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, säger Glenn Karlsson.
- Om man har kallare än 18 grader mitt i rummen i sin lägenhet bör man kontakta sin hyresvärd. Det kan också vara bra att tänka på att hålla det fritt framför elementen i lägenheten så att värmen kan spridas. Att elementen känns kalla behöver dock inte innebära att det är något fel utan man utgår från just inomhustemperaturen. Om problemet inte åtgärdas kan man vända sig till oss på Hyresgästföreningen.

Vem ansvarar för snöröjningen kring hyreshus?
- Hyresvärdar har ansvar för att ploga, skotta, sanda och se till att istappar tas bort. Det ansvaret gäller även på kvällar och helger. Men det finns inte reglerat i hyreslagen när eller hur ofta det ska göras, säger Glenn Karlsson. Däremot har du som hyresgäst själv skyldighet att ta bort snö från din balkong, uteplats eller annan yta som du hyr.
- Om du ser farliga istappar i området, vänd dig i första hand till fastighetsägaren.

Får jag ha fest i min lägenhet?
-Ja, du får ha fest. Men visa hänsyn till dina grannar! Sunt förnuft och hänsyn räcker långt. Sätt gärna upp en lapp i trappan några dagar innan, och förvarna. Och tänk på att dämpa ljudet på kvällen.

-Det är jul och nyår, helger då det är härligt att bjuda hem släkt och vänner. En del vanligt förekommande ljud får man räkna med, allt från barn som leker till grannar som städar, duschar, lyssnar på musik. Givetvis finns det gränser där även sådana typer av ljud inte är acceptabla men det måste bedömas från fall till fall. Normalt sett är det mer acceptabelt med vissa ljudstörningar under dagtid än på sena kvällar och nätter när de flesta människor behöver kunna få ro.

-Om du blir störd kan du själv be grannen dämpa sig, om det känns okej. Vid upprepade störningar ska du kontakta din hyresvärd.

-Tänk också på att ta hänsyn till dina grannar om ni röker på balkongen under festligheterna. Grannarna kan få in röken i sin lägenhet. Det finns inget som förbjuder rökning på balkonger i lagens mening, men man får däremot inte röka i sådan omfattning och på ett sätt att grannarna störs.

-Om du blir störd av att en granne röker kan du själv prata med grannen och förklara problemet. Tillsammans kan ni kanske hitta en lösning. Du kan också kontakta din hyresvärd om du misstänker att det är något fel i din bostad som gör att du störs av röken.

God jul och gott nytt år önskar Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle!