Karlsborgsbostäders hyreshöjning stannade på 4 procent i snitt

Förhandlingarna för årets hyror mellan Hyresgästföreningen och kommunala Karlsborgsbostäder är klara. Lägenheterna får från 1 mars en årlig hyreshöjning på 4 procent i snitt. Karlsborgsbostäders ursprungliga krav var 7,1 procent.

Nu är årets hyror för 467 hushåll hos Karlsborgsbostäder förhandlade. Bolagets ursprungliga yrkande låg på 7,1 procent, men efter förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen landande överenskommelsen på ett spann från 3,5 till 4,5 procent. Spannet beror på olika ursprungshyror. Ansvarig förhandlare på Hyresgästföreningen, Thomas Grinderslev, nämner att balansen mellan hyresgästernas situation och bolagets behov har lett till tuffa förhandlingar:

— Det vi har gjort tydligt från början är att vi inte kommer acceptera några hyreshöjningar över vad som är absolut nödvändigt. Vi har mötts av rekordmånga hyresgäster som är oroliga över sin ekonomi, men samtidigt befinner sig bostadsbolaget i en förändrad ekonomisk situation på grund av världsläget. Efter hårda förhandlingar har vi dock sett till att hela kostnadsökningen inte ska bäras av hyresgästerna.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med i snitt 219,6 kr/månad vilket kan jämföras med Karlsborgsbostäders hyreshöjningskrav på 390 kr/månad.

För mer information, kontakta:

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK