Karlstad behöver fler hyresrätter som människor har råd att bo i

Idag släpper Hyresgästföreningen sin rapport ”unga vuxnas boende”. Rapporten visar att av Sveriges 20-27 åringar är det 23% eller 238 000 som är ofrivilligt hemmaboende. Att vara hemmaboende är numer den vanligaste boendeformen inom denna grupp. Bristen på bostäder slår extra hårt mot utsatta grupper så som arbetslösa och lågutbildade.

”Ett resultat av detta är att unga vuxna inte kan flytta dit där jobb och utbildning finns. Det är ju i den här åldern du formar din självständighet och framtid. Boendet är en mänsklig rättighet” Säger Patricia Bäck, ledamot föreningsstyrelsen i Hyresgästföreningen Karlstad.

Rapporten, som är framtagen tillsammans med Enkätfabriken visar också att hyresrätten är förstavalet som boendeform om de hemmaboende får välja. Kombinationen av flexibilitet och trygghet och ett riskfritt boende som inte bygger på ekonomisk spekulation är det som främst lockar.

”För att få ut Sveriges unga vuxna på bostadsmarknaden måste fler bostäder byggas, många av dem hyresrätter. Som rapporten visar är det just hyresrätten som är och förblir det viktigaste verktyget för unga att ta sig hemifrån och påbörja sitt verkliga vuxenliv.”

Hyresgästföreningen föreslår tre åtgärder för att vända utvecklingen.

• Inför kommunala bostadsgarantier för unga: genom att låta unga utan egen bostad få förtur till hyresrätter i bostadskön.
  • Reformera bostadsbidraget.
  • Stärk den statliga finansieringen för byggandet av hyresrätter.

Rapporten i sin helhet hittar du bifogat detta pressmeddelande.

Kontaktperson: Patricia Bäck, föreningsstyrelsen Hyresgästföreningen Karlstad - 0790231647