Kfast drar hyresgäster till Hyresnämnden

Kfast har begärt hyresnämndprövning för de tre fastigheter i Eskilstuna som Kfast vill renovera och där förhandlingarna i våras strandade.

Kfast har begärt hyreshöjningar på upp till 68 procent och därför gick det inte att nå en överenskommelse i våras. Kfast har därefter försökt runda förhandlingen med Hyresgästföreningen genom att gå direkt på sina hyresgäster, men 2 av 3 hyresgäster har inte godkänt renoveringen. Nu tvingar Kfast de hyresgäster som inte skrivit under till prövningar i hyresnämnden, för att tvinga på dem en renovering och krav på 50-procentiga hyreshöjningar.

- Vi kommer att företräda alla hyresgäster som är medlemmar hos oss och som så önskar. Och vi är redo att ta fighten, hela vägen, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen och hyresgästernas juridiska ombud.

En process i Hyresnämnden kommer troligen att dra ut på tiden. Skulle hyresgästsidan förlora processen i första instans är Hyresgästföreningen redo att överklaga till Svea Hovrätt. Målet för Hyresgästföreningen är dock att komma överens vid förhandlingsbordet.

- Vi vill hitta en förhandlingslösning på den här tvisten med Kfast. Men då handlar det inte om 50-procentiga hyreshöjningar. Renoverade lägenheter i Eskilstuna är redan alldeles för dyra och det är dags att trycka hyresnivåerna nedåt. Vi upplever att vi har både våra medlemmars och hyresgästerna i Eskilstunas, stöd för den linjen. Hyresgästerna har fått nog, säger Marcus Kjellin.

Ärendet gäller fyra fastigheter i Eskilstuna och Torshälla. Två fastigheter i Torshälla med adress Karlsrogatan och två fastigheter i Eskilstuna, Gränsgatan/Västra Storgatan samt Stenkvistavägen/Vasavägen. De som nu har gått till Hyresnämnden för prövning är fastigheterna i Torshälla och fastigheten på Stenkvistavägen/Vasavägen. Totalt berörs 40 hyresgäster varav 27 har begärt att Hyresgästföreningen ska företräda dem i hyresnämnden.

För kontakt:
Marcus Kjellin 070 – 245 46 13
Förhandlingsstrateg

För kontakt med berörde hyresgäster:
Tomas Bergh 070 – 260 81 73
Gruppchef