KKB väljer att stranda hyresförhandlingarna

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget i Kävlinge avslutas då fastighetsbolaget KKB väljer att gå till Hyresmarknadskommittén (HMK).
– KKB har yrkat på för höga nivåer vilket har gjort förhandlingen tuffare än vanligt. Vi kan inte komma överens på så höga nivåer, säger Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

KKB vill se en hyreshöjning på 9,2 procent, något som Hyresgästföreningen menar ligger på en alldeles för hög nivå. Efter ett antal förhandlingstillfällen utan att nå en uppgörelse har KKB valt att frånträda förhandlingarna.

– Hyresgästföreningen kan inte gå med KKBs bud på 9,2 procent. Under rådande omständigheter är yrkandet på alldeles för hög nivå. Det är långt över de uppgörelser som hittills nått med andra kommunala bostadsbolag i landet. Vi hade höga förväntningar på att KKB skulle ta sitt ansvar i dessa oroliga tider, säger Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Nu ska Hyresmarknadskommittén göra ett försök till medling.

Det är 2280 lägenheter som berörs av strandningen.

Vad händer när förhandlingen hamnar i Hyresmarknadskommittén (HMK)?
Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om parterna inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Malmberg
Förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne
fredrik.malmberg@hyresgastforeningen.se

Nicklas Lidholm
Förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne
nicklas.lidholm@hyresgastforeningen.se

Region Norra Skåne
Regional pressjour Norra Skåne
010- 45 91700
press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Hyresgästföreningen kan inte gå med KKBs bud på 9,2 procent. Under rådande omständigheter är yrkandet på alldeles för hög nivå. Det är långt över de uppgörelser som hittills nått med andra kommunala bostadsbolag i landet. Vi hade höga förväntningar på att KKB skulle ta sitt ansvar i dessa oroliga tider.
Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.