Klar förhandling: Ny hyra för ABK:s hyresgäster

Förhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget AB Kristianstadsbyggen, ABK. Från och med den 1 januari 2020 höjs hyrorna med i genomsnitt 1,5 procent. Överenskommelsen innebär att hyresgästerna får en hyreshöjning på mellan 20 och 150 kronor per lägenhet och månad.

– Höjningen har bland annat sin grund i höjda taxor för el och vatten, ökade kostnader för sophantering samt kostnader för ytterligare satsningar på säkerhet och trygghetsfrågor, säger Pontus Wengsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyrorna i ABK sätts efter en hyressättningsmodell som innebär att hyran beräknas utifrån olika egenskaper och kvalitéer i fastigheten och lägenheten. Detta innebär att lägenheter i samma fastighet kan få olika höjning beroende på olika storlek och standard.

– Vi arbetar för rimliga och rättvisa hyror och som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan fastighetsägarens behov och hyresgästernas intressen. Vi är glada att vi i samförstånd med ABK nu nått en uppgörelse i en förhandling som präglats av ett gott klimat där båda sidor fått komma till tals och blivit lyssnade på, säger Wengsén.

ABK äger och förvaltar cirka 9 000 lägenheter i Kristianstad kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen är med och förhandlar hyrorna för.

– ABK är ett bolag med ett långsiktigt tänkande som tar ansvar för sina hyresgäster. De investerar och bygger nytt såväl som underhåller befintligt bestånd. Uppgörelsen ger goda förutsättningar att fortsätta detta arbete, säger Pontus Wengsén.

För mer information kontakta:
Pontus Wengsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 14
Evelina De La Motte, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne, 010-459 17 33

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 42