Klar förhandling: Ny hyra för Båstadhems hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Båstadhem. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på totalt 1,78 procent från och med den 1 januari 2022.

Höjningen är differentierad där fastigheter med kallhyra får en höjning på 1,3% och fastigheter med varmhyra får en höjning på 1,79%.

– Hyreshöjningen är något högre än förra året på grund av ökade kostnader för taxor och underhåll. Vi tycker trots det att höjningen hamnar på en rimlig nivå, säger Evelina De La Motte, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

– Förhandlingen med Båstadhem har präglats av ett gott klimat och en samsyn på flertalet områden, men tyvärr drog det ut på tiden till efter årsskiftet. Vi är däremot nöjda med att Båstadhem tar ett ansvar för att de lägenheterna med kallhyror får en lägre höjning, säger Fredrik Malmberg, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Det är 994 lägenheter som berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:
Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne:
010-459 17 11, fredrik.malmberg@hyresgastforeningen.se

Evelina De La Motte, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne