Klar förhandling: Ny hyra för Halmstad Fastighet ABs hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Halmstad Fastighet AB, HFAB. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning med 0,75 procent från och med den 1 januari 2021.

Hyreshöjningen grundar sig främst i ökade kostnader för taxor och underhåll. Höjningen är lägre än förra årets höjning på 1,4 procent.

– I spåren av den pågående pandemin är det oerhört viktigt att hyresjusteringarna hålls tillbaka under 2021. Vanligt folk måste ha råd att bo kvar i sina lägenheter. Hyresbostäder är fortfarande en god investering med långsiktigt säker avkastning för fastighetsägare, säger Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

– Ett år som detta måste vi ha en klart lägre hyreshöjning än förra året. HFAB har i förhandlingarna på ett ansvarsfullt sätt visat på insikt i de ekonomiska utmaningar som många hyresgäster står inför, säger Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Det är 10 307 lägenheter som berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:
Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 49,
sofie.lindberg@hyresgastforeningen.se

Hyrorna för Halmstad Fastighet ABs hyresgäster höjs med 0,75%.

Citat

Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.