Klar förhandling: Ny hyra för Höganäshems hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Höganäshem. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning med 0,75 procent från och med den 1 januari 2021.

Hyreshöjningen grundar sig främst i ökade kostnader för taxor och underhåll. Höjningen är lägre än förra årets höjning på 1,83 procent efter beslut i Hyresmarknadskommittén.

– Förhandlingarna har genomgående präglats av en konstruktiv ton och det är hedervärt att Höganäshem visat hänsyn till rådande omständigheter mot bakgrund av den pandemi som hårt drabbat landet, säger Evelina De La Motte, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

– Under årets förhandling är jag framför allt glad att vi kommit tillbaka till diskussionen om vårt gemensamma intresse, hyresgästerna. Höganäshem satsar stora resurser i både nyproduktion, renoveringar och nöjd-kund arbete. Här behöver vi gemensamt ta ansvar för helheten och agera på ett professionellt sätt. Det kan jag med eftertryck säga att vi gjort i år, säger Jesper Månsson, Vd
Höganäshem.

Drygt 1250 lägenheter berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:
Evelina De La Motte, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 33,

evelina.delamotte@hyresgastforeningen.se

Jesper Månsson, Vd Höganäshem: 0708-374413,
jesper.mansson@hoganashem.se

​​​​​​​

Hyrorna för Höganäshems hyresgäster höjs med 0,75%.

Citat

Förhandlingarna har genomgående präglats av en konstruktiv ton och det är hedervärt att Höganäshem visat hänsyn till rådande omständigheter mot bakgrund av den pandemi som hårt drabbat landet.
Evelina De La Motte, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne