Klar förhandling: Ny hyra för KKB:s hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Kävlinges kommunägda fastighetsbolag, KKB, är nu klara. Överenskommelsen innebär en hyreshöjning om 0,75 procent från och med den 1 januari 2021.

Hyreshöjningen grundar sig främst på ökade taxe- och underhållskostnader och är väsentligt lägre än förra årets höjning på 1,9 procent.

– Årets förhandlingar har präglats av en konstruktiv dialog och det är glädjande att KKB visat hänsyn till rådande omständigheter, med den pandemi som drabbat landet, säger Fredrik Malmberg, förhandlare vid Hyresgästföreningen region Norra Skåne.

– Pandemin har hittills drabbat landet väldigt olika. Vi på KKB har på olika sätt agerat för att hjälpa de hyresgäster som behövt stöd. Vi är ödmjuka inför framtiden men känner stor tillförsikt att vi som bolag står väl rustade, både finansiellt och operationellt.

– Det avgörande i årets hyresförhandling har varit att båda parter tar ansvar för en rimlig och stabil hyresutveckling, som främjar en hållbar förvaltning. Jag upplever att förhandlingarna präglats av samsyn kring detta, säger Mikael Strand, VD på KKB.

Bolagets drygt 2 200 lägenheter berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:

Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 11, 070-630 6856
fredrik.malmberg@hyresgastforeningen.se

Mikael Strand, VD, KKB Fastigheter AB: 046-287 31 61
mikael.strand@kkb.se

Hyrorna för Kävlinges kommunala bostadsbolags hyresgäster höjs med 0,75%.

Citat

Årets förhandlingar har präglats av en konstruktiv dialog och det är glädjande att KKB visat hänsyn till rådande omständigheter, med den pandemi som drabbat landet.
Fredrik Malmberg, förhandlare vid Hyresgästföreningen region Norra Skåne.