Klar förhandling: Ny hyra för KKB:s hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Kävlinges kommunägda fastighetsbolag, KKB, är nu klara. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på totalt 1,85 procent från och med den 1 februari 2022.

– Hyreshöjningen är något högre än förra året. Detta beror främst på ökade kostnader för taxor och underhåll. Uppgörelsen innebär alltid en avvägning mellan företagets behov och hyresgästernas förväntningar, säger Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

– Förhandlingen med KKB genomsyrades av att gott klimat vid förhandlingsbordet, men tyvärr drog det ut på tiden tills efter årsskiftet. Men vi är nöjda över att det till slut blev en överenskommelse med KKB som inte drabbar hyresgästerna retroaktivt, säger Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Det är 2914 lägenheter som berörs av hyreshöjningen.

För mer info kontakta:
Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne:
010-459 17 11, fredrik.malmberg@hyresgastforeningen.se

Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne:
010-459 17 21, nicklas.lidholm@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Förhandlingen med KKB genomsyrades av att gott klimat vid förhandlingsbordet, men tyvärr drog det ut på tiden tills efter årsskiftet. Men vi är nöjda över att det till slut blev en överenskommelse med KKB som inte drabbar hyresgästerna retroaktivt.
Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.