Klar förhandling: Ny hyra för Laholmshems hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Laholmshem. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på mellan 2-3,3 procent från och med den 01 01 2023. Det utgår ett tillägg på 75kr/månad för höga kostnader förenligt med gasuppvärmning. Tillägget är aktivt till och med 2023-12-31.

Från den 1 januari 2023 innebär uppgörelsen en generell hyreshöjning på mellan 2-3,3 procent:

• Lägenheter med varmhyra höjs med 3,3% +75kr/månad
  • Lägenheter med kallhyra höjs med 2%
  • Lägenheter med presumtionshyra höjs med 2%.

Exempel: En lägenhet med varmhyra på 3rok och 65kvm med en hyra på 6000kr får en höjning med 273kr.

Efter tuffa men konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Laholmshem nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 1475 lägenheter som berörs av överenskommelsen.

– Det har varit tuffa förhandlingar och vi är nöjda med att vi trots det svåra förhandlingsläget lyckats ha konstruktiva diskussioner. Det har gjort att vi kunde komma överens lokalt och på så vis värna om förhandlingssystemet och det nya förhandlingsunderlaget, säger Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

– Bolaget har tagit stort ansvar i det tuffa klimat som råder samt visat en vilja till en överenskommelse där hyresgästernas bästa står i fokus, säger Nicklas Lidholm.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

För mer information, kontakta:

Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne
010 459 17 21
nicklas.lidholm@hyresgastforeningen.se

Thinh Le Dinh, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne

010 459 17 84
thinh.ledinh@hyresgastforeningen.se

Region Norra Skåne
Regional pressjour Norra Skåne
010- 45 91700
press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Det har varit tuffa förhandlingar och vi är nöjda med att vi trots det svåra förhandlingsläget lyckats ha konstruktiva diskussioner. Det har gjort att vi kunde komma överens lokalt och på så vis värna om förhandlingssystemet och det nya förhandlingsunderlaget.
Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.