Klar förhandling: Ny hyra för Treklövern Bostads ABs hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Treklövern Bostads AB. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på totalt 1,80 procent från och med den 1 april 2022.

Avtalet innebär att Treklöverns hyresintäkter stiger med 1,8 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 0 och 5 procent beroende på vilken fastighet man bor i.

– Vi arbetar för rimliga och rättvisa hyror och som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan fastighetsägarens behov och hyresgästernas intressen. Hyreshöjningen är något högre än förra året, vilket främst beror på ökade kostnader för taxor och reparationer, säger Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Anledningen till att höjningen varierar mellan fastigheter är att parterna vill rätta till obalanser som uppstått med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, hushållsel och uppvärmning.

Det är 1063 lägenheter som berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:
Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne
010- 4591749, sofie.lindberg@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Vi arbetar för rimliga och rättvisa hyror och som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan fastighetsägarens behov och hyresgästernas intressen. Hyreshöjningen är något högre än förra året, vilket främst beror på ökade kostnader för taxor och reparationer.
Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.