Klar förhandling: Nya hyror för Båstadhems hyresgäster

Förhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Båstadhem AB. Från och med den 1 januari 2020 höjs hyrorna med i genomsnitt 1,65 procent. Överenskommelsen innebär att hyresgästerna får en hyreshöjning på mellan 0 och 220 kronor per lägenhet och månad.

Hyreshöjningen grundar sig främst i ökade kostnader för el och för underhåll.

– Vi arbetar för rimliga och rättvisa hyror och som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan fastighetsägarens behov och hyresgästernas intressen. Det har varit ett gott klimat i förhandlingsrummet och det känns bra att vi nu nått en uppgörelse, säger Evelina De La Motte, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyrorna i Båstadhem sätts efter en hyressättningsmodell som innebär att hyran beräknas utifrån olika egenskaper och kvalitéer i fastigheten och lägenheten. Detta innebär att lägenheter i samma fastighet kan få olika höjning beroende på olika storlek och standard.

–  Vi anser att Båstadhem är ett bolag som tänker långsiktigt och som tar ansvar för sina hyresgäster. De investerar och bygger nytt och underhåller även befintligt bestånd. Uppgörelsen ger goda förutsättningar att fortsätta detta arbete, säger Evelina De La Motte.

Båstadhem äger och förvaltar cirka 800 lägenheter i Båstad kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen är med och förhandlar hyrorna för.

För mer information kontakta:
Evelina De La Motte, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 33
Evalena Agertoft, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 42