Klar förhandling: Nya hyror för Hörbybostäders hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Hörbybostäder AB. Uppgörelsen innebär en differentierad hyreshöjning på totalt 1,67 % från den 1 maj 2022.

Hyreshöjningen kommer att differentieras, vilket innebär att hyresgästerna får varierande höjningar på mellan 0 och 2 %, där höjningarna som högst blir 175 kr. Att höjningarna varierar beror på vilken fastighet och lägenhet man bor i. Det innebär att lägenheter i samma hus kan få olika höjning beroende av olika storlek och standard.

Anledningen till att höjningen differentieras är att parterna vill rätta till obalanser som uppstått med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, hushållsel och uppvärmning.

Drygt 400 lägenheter berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:
Sara Boström, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne,
010-459 17 34, sara.bostrom@hyresgastforeningen.se