Klart med ny hyra för Kirunabostäders hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och allmännyttiga Kirunabostäder är nu klara. Hyrorna för 2023 höjs med 3,5 procent i det äldre beståndet, för nyproducerade lägenheter blir höjningen 1,5 procent. Överenskommelsen gäller från och med den 1 april.

Årets hyresförhandlingar har präglats av ett svårt ekonomiskt läge, för både hyresgäster och bostadsbolag, med skyhög inflation och kraftigt stigande räntor. Trots historiskt höga krav från fastighetsägare över hela landet, visar överenskommelsen att det ändå går att landa på rimliga nivåer om parterna tar ett gemensamt ansvar.

– Detta är en bra överenskommelse, utifrån förutsättningarna. Förhandlingarna har varit tuffa, mot bakgrund av det ansträngda samhällsekonomiska läget. Därför är det glädjande att alla parter nu tagit ansvar och kunnat nå en kompromiss, baserad på den nya förhandlingsmodell vi kommit överens om mellan Sveriges allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna, säger Hyresgästföreningens förhandlingsstrateg Krister Häggling.

Vi är i ett ekonomiskt ansträngt läge med höga kostnadsökningar som påverkar våra förutsättningar att driva verksamheten. Genom en god och konstruktiv dialog, i syfte att ta tillvara båda parters situation, har vi tillsammans med Hyresgästföreningen kommit fram till en överenskommelse i tid för att undvika en retroaktiv debitering för hyresgästerna. Vårt yrkande och behov var högre men i en förhandling får man vara beredd på kompromisser och i det stora hela är vi tillfreds med utfallet av överenskommelsen, men när intäkten blir lägre är det främst gällande underhållet vi måste göra omprioriteringar, säger Mikael Pudas, vd Kirunabostäder.

Överenskommelsen omfattar cirka 2500 lägenheter.

Läs mer om Trepartsöverenskommelsen här.

För mer information:
Krister Häggling, förhandlingsstrateg, 070-574 94 57