Klart med nya hyror för Bostadens hyresgäster

Hyresgästföreningen och allmännyttiga Bostaden har träffat en överenskommelse om nya hyror. Från och med den 1 april 2022 höjs hyrorna för berörda hyresgäster med 1,45 procent.

- Förhandlingarna har förts i en god ton och det är glädjande att vi nu lyckats komma överens med Bostaden om en rimlig hyreshöjning, säger Hyresgästföreningens förhandlare Charlotte Lundberg Jonsson.

Överenskommelsen sträcker sig över 21 månader och innebär en genomsnittlig höjning med 1,45 procent från och med den 1 april 2022 samt 2,1 procent från och med den 1 januari 2023. Därefter sker förhandling till den 1 januari årligen. Höjningen fördelas i Bostadens Poängensystem vilket innebär att den faktiska höjningen differentieras.

Bostaden hade ursprungligen yrkat på en höjning med 3,2 procent från och med 1 april 2022. Nyproducerade lägenheter får ingen höjning.

För mer information:
Charlotte Lundberg Jonsson, förhandlare, 010-459 18 48