Konsekvenserna av marknadshyror i Eskilstuna: 29 procent i högre hyror för hyresgästerna

Ett betänkande för utredningen om fri hyressättning är beräknat till den 31 maj. Om ett nytt system med marknadshyror genomförs på bostadsmarknaden, vilket fri hyressättning innebär, kommer det att innebära stora konsekvenser både för samhällsutvecklingen och för landets hyresgäster i synnerhet. Det visar marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramböll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. I Eskilstuna kommer hyresgästerna att få 29 procent högre hyra och behöva lägga 9 procent mer av sin disponibla inkomst för att kunna betala hyran.

Vi på Hyresgästföreningen slår vakt om hyresgästers rättigheter och värnar rätten till en trygg bostad och hem. Om ett nytt system med marknadshyror kommer att införas, är risken stor för att hyresgästers rättigheter och möjligheter för att kunna påverka sitt boende att urholkas. Dessutom kommer marknadshyror leda till höga hyror, vilket får konsekvenser för hyresgästers privatekonomi och möjligheter att få ett tryggt hem, säger Helena Frisk regionordförande för Hyresgästföreningen region Mitt.

Marknadshyresrapporten för Eskilstuna visar att marknadshyror skulle leda till kraftiga hyreshöjningar. Hyrorna skulle höjas med i genomsnitt 29 procent och en lägenhet på 2 rok på 60 kvm skulle med marknadshyror gå från 5 711 kr/mån i genomsnitt idag till 7 286 kr/mån.

Jag befarar att utredningen, om förslagen går igenom, skulle kunna innebära att dörren öppnas för marknadshyror även för befintliga lägenheter på sikt. Det finns heller inget som visar att ett sådant förslag skulle leda till att fler lägenheter byggs, säger Helena Frisk.

Det är politiker i riksdagen som kommer att behöva ta ställning till ett eventuellt förslag på marknadshyror.

Men, det är viktigt att komma ihåg att politiska förslag innebär faktiska konsekvenser för landets invånare.

Marknadshyror innebär att allvarligt försämra hyresgästernas möjligheter till inflytande över sitt boende och sin boendekostnad, med följden att hyresrätten blir en mindre trygg och attraktiv upplåtelseform.

Vi vill inte se en samhällsutveckling där landets hyresgäster kommer att tvingas in i en situation där de endast kommer att ha råd med hyra, då deras inkomst alltmer äts upp av ökade boendekostnader. Därför är vi emot marknadshyror och kommer att ta fajten tillsammans med landets hyresgäster. Hyresgäster ska också ha rätt till en fast punkt i livet, ett hem, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Helena Frisk, ordförande region Mitt: 010-459 15 39, 070-680 66 10

Marknadshyresrapport för Eskilstuna: https://hyresgastforeningen.se/marknadshyroreskilstuna

Hyresgästföreningens arbete mot marknadshyror: https://www.hyresgastforeningen.se/marknadshyror/

Kampanjen, Säg nej till regeringens hyreschock: https://hyreschock.info/