Konstruktiva och effektiva hyresförhandlingar i Smedjebacken

Bärkehus, Smedjebackens allmännyttiga bostad, och Hyresgästföreningen kommit överens om årets hyresjustering. Hyrorna kommer att höjas med fyra procent från den 1 januari 2023.

- Det har varit konstruktiva och effektiva förhandlingar i år, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson. Båda parter har fått kompromissa men det är så det både måste och ska vara.

2022 höjdes hyrorna i Bärkehus med 1,83 % från den 1 januari och 2021 med 1,96 % från den 1 april.

- Det blir ungefär dubbelt så hög hyreshöjning i år jämfört med de senaste åren, eller en extra hyreshöjning om man hellre vill se det så. Det blir naturligtvis kännbart för hyresgästerna. Men även Bärkehus kommer att behöva prioritera. Det har varit stora ökningar i år både på räntor och övriga kostnader i år, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson. Och skall kvaliteten när det gäller underhåll och förvaltning bibehållas så måste det tyvärr till en hyreshöjning.

Med en inflation på nästan tio procent, ordentliga räntehöjningar och lokala höjningar av taxor så var det helt nya förutsättningar för årets förhandling. Bäddat för tuffa och svåra förhandlingar med andra ord.

- Vi har haft bra och konstruktiva diskussioner och vi har kunnat komma överens på ett bra sätt trots ett besvärligt utgångläge, avslutar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Fakta och förtydliganden:

• Bärkehus är det allmännyttiga bostadsföretaget i Smedjebackens kommun.
  • Bärkehus har 1 123 lägenheter.
  • En hyreshöjning på 4 % innebär 200 kr i månaden om hyran är 5 000 kr per månad. Vid en hyra på 6 000 kr blir hyreshöjningen 240 kr och vid en hyra på 7 500 kr så blir hyreshöjningen 300 kr. Vid en hyra på 10 000 kr blir hyreshöjningen 400 kr.

Kontakt: Jonas Gabrielsson Förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt. Telefon 010 - 459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt