Kraftig ökning av antalet sociala kontrakt: Gävle toppar listan för Gävleborgs län

Antalet bostadssociala kontrakt har ökat lavinartat i landet och på tio år har de blivit mer än dubbelt så många, enligt tidningen Hem & Hyra. I Gävleborgs län ligger Gävle i topp med 540 sociala kontrakt.

Antalet sociala kontrakt i Sverige har ökat med 250 procent sedan 2008. Det visar Boverkets årliga bostadsmarknadsenkät som besvaras av nästan alla kommuner och sedan har kompletterats av tidningen Hem & Hyra.

- Utvecklingen där allt fler lägenheter hyrs ut av kommunernas socialtjänster är en konsekvens av en bostadspolitik, eller avsaknad av bostadspolitik, där vi sedan 90-talet haft en enfaldig tro att marknaden fixar att bygga bostäder till breda grupper själv. säger Johan Pelling, regionchef, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle.

Här är fem-i-topp över länets kommuner angående hur många kontrakt de har för personer som inte blir godkända på den ordinarie bostadsmarknaden och hur många av dem som finns i bostadsrätter eller hus som kommunen själv har köpt och alltså inte hyrs av kommunala eller privata hyresvärdar.

Kommun                         Antal sociala kontrakt                    Varav direktägda*

Gävle                               540

Hudiksvall                        113

Söderhamn                      110

Ovanåker                          29

Ockelbo                            25

*bostäderna ägs av kommunen direkt (inte det kommunala bostadsbolaget)

Källa: Boverkets bostadsmarknadsenkät 2018, kompletterad och bearbetad av Hem & Hyra

Lägenheterna finns i de flesta fall i kommunens bostadsbolag eller hos privata hyresvärdar, men vissa ägs av kommunerna själva, visar Hem & Hyras sammanställning. Kommunerna har då köpt exempelvis bostadsrätter eller småhus och hyr ut dem med särskilda villkor och utan besittningsrätt till socialtjänstens klienter.

För mer information:

Johan Pelling, regionchef, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, 070-975 90 19

Vicktoria Bagi, pressansvarig, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, 070-278 51 01