Kraven på hyreshöjningar är världsfrånvända

Det är med stor besvikelse Hyresgästföreningen tar emot yrkandet från de tre stora allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholms stad. Likt Fastighetsägarna vill de nu höja hyrorna med 9 procent för 2023. Yrkandet står lång ifrån vad Hyresgästföreningen kan acceptera.

Idag, den 26 oktober, har Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stockholmshem kommit med sitt yrkande på hyreshöjningar med 9 procent. Slutsatsen blir att de – likt Fastighetsägarna – använder andra siffror än i den gemensamma vägledningen som togs fram i september. För att komma fram till 9 procent behöver de också bortse från att inflationen inte bara drabbar hyresvärdarna, utan främst hyresgästerna.

– Vi hade förväntat oss att allmännyttan, med sitt samhällsansvar, skulle agera självständigt och komma fram till en rimligare bedömning utifrån vår överenskommelse. Det är en stor besvikelse att allmännyttorna går i Fastighetsägarnas ledband, säger Jonas Larsson, Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Stockholmshem

Många hyresgäster har redan idag svårt att få sin ekonomi att gå ihop och har inte råd med stora hyresökningar. De allmännyttiga bolagens och Fastighetsägarnas yrkande ligger inte heller i linje med vad den nya politiska majoriteten i Stockholm utlovat. När maktskiftet stod klart gick Karin Wanngård (S) direkt ut och förklarade att man ska göra det man kan för att underlätta för hushållen i dessa ekonomiskt tuffa tider. Något som hyresmarknadens parter också behöver ta ansvar för.

– Vi befinner oss i en exceptionell situation med den högsta inflationen på 30 år. Hyresgäster lägger redan en orimligt stor andel av sin disponibla inkomst på sitt boende. Med så kraftiga höjningar som allmännyttans bolag yrkar på riskerar vi att spä på den ekonomiska krisen ännu mer, det är världsfrånvänt, säger Yngve Sundblad, Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Svenska Bostäder

För mer information kontakta:

Julia Björne
pressansvarig på Hyresgästföreningen