Kristina Zakrisson hedersomnämnd av Boinstitutet

Idag utsågs SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, till 2019 års vinnare av Bopriset- till minne av Josef Frank, vid ett seminarium på Nationalmuseum. Förra kommunalrådet i Kiruna, Kristina Zakrisson, fanns med bland de tio finalisterna och fick ett hedersomnämnande.

SKB tilldelas Bopriset för att under sin hundraåriga historia arbetat långsiktigt, satsat på kvalitet samt utifrån sin upplåtelseform, den kooperativa hyresrätten, visat stor omtanke om de boende, senast med projektet Basaren på Kungsholmen ritat av Wingårdh arkitekter.

Som en av tre finalister som fick ett hedersomnämnande utsågs Kristina Zakrisson, med följande motivering:

Gruvdriften ställde Kirunas framtid på spel. Kristina Zakrisson, tidigare kommunstyrelseordförande, tilldelas ett hedersomnämnande för att med mod, uthållighet och skicklighet startat och drivit proces-sen för att lägga grunden till en hållbar och hoppfull framtid för det nya Kiruna och kirunaborna.

Juryn för Bopriset bestod av Li Pamp, programledare och journalist, Peter Majanen, grundare av strategi- och analysföretaget Quattroporte, Erik Stenberg, lektor på KTH samt expert på miljonpro-grammet, Moa Andersson, verksamhetsledare, Boinstitutet, Christer Larsson, tidigare stadsbygg-nadsdirektör, Malmö och tidigare riksarkitekt, adjungerad professor i arkitektur, Lunds Universitet och Viktoria Walldin, socialantropolog, White arkitektbyrå.

Läs mer om Bopriset 2019 här.