Låg uppgörelse om hyror i Uddevalla

Hyresförhandlingarna mellan Uddevalla kommun och Hyresgästföreningen resulterade i en uppgörelse om i genomsnitt 0,3 procents höjning för socialtjänstens lägenheter och 0,62 i genomsnitt för samhällsbyggnadsförvaltningens. Det ursprungliga kravet låg på mellan 2,5-3,5 procents höjning.

Det är en låg uppgörelse jämfört med det ursprungliga kravet, och Hyresgästföreningens förhandlare är glad över att parterna lyckats ta ansvar.

– Att de lokala parterna gemensamt tar ansvar och når låga uppgörelser är viktigt. De speciella omständigheter som råder under pandemin gör hushållen ekonomiskt sårbara, och det är en viktig signal att parterna lyckas ta ansvar och nå uppgörelser på låga nivåer i en svår tid. Ett bra betyg för förhandlingsmodellen, säger Jakob Agirman, Hyresgästföreningens förhandlare.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Jakob Agirman, förhandlare

jakob.agirman@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Snabbfakta

Överenskommelse: 0,3 procents höjning för socialtjänstens lägenheter och 0,62 i genomsnitt för samhällsbyggnadsförvaltningens.
Ursprungligt krav: 2,5-3,5 procents höjning.

Ett bra betyg för förhandlingsmodellen.
Jakob Agirman, Hyresgästföreningens förhandlare