Landets dyraste hyror 2019

Hyresökningarna är som störst i mindre städer 2019. Det visar nu statistik från SCB som Hyresgästföreningen sammanställt. 2019 års hyresförändring är i genomsnitt 1,9 procent i beståndet. Det är den högsta hyreshöjningen på sex år.

Topp 5 högsta hyror 2018-2019
kommun Hyra kvm/mån 3 rok 70 kvm
Täby 127 8873
Nacka 118 8272
Stockholm 111 7764
Haninge 109 7630
Vaxholm 107 7519

Landets högsta hyror finns i Täby kommun där medianhyran är 127 kronor per kvadratmeter och månad. Samtliga topp fem kommuner med högst hyror ligger i Stockholmsregionen.

– Täby, Nacka och Vaxholm saknar egna kommunala bostadsbolag. Stockholm har tyvärr sålt ut mer än vad allmännyttan byggt under 2000-talet. Ser vi till nyproduktionshyrorna fortsätter de öka, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på hyresgästföreningen.

Topp 5 lägsta hyror 2018-2019
kommun Hyra kvm/mån 3 rok 70 kvm
Norsjö 62 4346
Nybro 62 4358
Storuman 66 4585
Malå 66 4603
Tibro 66 4638

Högst hyreshöjningar på mindre orter

Topp 5 högsta hyreshöjningar 2018-2019
kommun Ökning av hyrorna
Sölvesborg 16%
Töreboda 13%
Trosa 12%
Knivsta 12%
Kinda 11%

– Hyror förhandlas lokalt och påverkas av lokala förutsättningar såsom ändrade avgifter för vatten och avlopp. Förra året hade vi vissa bostadsföretag som inte höjde hyrorna alls och vissa kommuner som höjde med över 3,5 procent. Men även bostadsbyggandet påverkar snitthyrorna eftersom nybyggda lägenheter har högre hyror än äldre, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen kritiserar regeringen

I Januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna finns en punkt om att läget ska få större genomslag i hyressättningen. Enligt hyresgästföreningen är skillnaderna redan stora mellan centrala ”attraktiva” lägen och förorterna.

Dyrast Billigast Skillnad
Stockholm Östermalm: 9170 kr Spånga-Tensta: 5828 kr 3 343 kr
Göteborg Centrum: 7922 kr Angered: 5384 kr 2 538 kr
Malmö Väster: 7671 kr Öster: 6055 kr 1 616 kr

I storstäderna är det avsevärd skillnad på hyresnivåerna mellan olika stadsdelar. I Stockholms stad är skillnaderna högst med 3 443 kr skillnad mellan månadshyran i den dyraste stadsdelen Östermalm och den Billigaste stadsdelen Spånga-Tensta.Månadshyran en lägenhet på 70 kvadratmeter 9170 kronor på Östermalm och 5828 kronor i Spånga-Tensta.

– Flera politiker påstår att hyresnivåerna inte skiljer sig tillräckligt mellan inner- och ytterområden i städerna. Ibland påstås till och med att hyrorna i innerstaden är betydligt lägre än i övriga bostadsområden. Men statistiken visar redan rejäla skillnader. Det är dags att fråga hur stora klyftor dessa politiker egentligen efterfrågar, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på hyresgästföreningen.

Januariavtalets formulering om läge:

Låt lägenheternas kvalitet och läge få ett större genomslag i hyressättningen. En kommission ska kartlägga den varierande tillämpningen av lägesfaktorn mellan olika orter och föreslå lämpliga åtgärder från statens sida i de fall (på de orterna) det konstateras att lägesfaktorn inte beaktas i tillräcklig mån.