Låt oss få till en ny kommunal byggbonus

Hyresgästföreningen föreslår att staten inför en ny kommunal byggbonus som en extra morot för kommunerna att hålla kvar sin allmännytta och samtidigt få resurser för att kunna bygga nya bostäder som folk har råd att efterfråga.

Hyresgästföreningen var de enda som drev frågan om ett investeringsstöd för bostadsbyggande i valet 2014 och nu är det verklighet. Det är viktigt för att möjliggöra ett fortsatt bostadsbyggande av hyresbostäder till rimlig kostnad. Men i kommuner som Borlänge, Hallsberg, Ludvika, Eskilstuna och Falun väljer kommunen ändå att sälja bostäder med låga hyror och gör det ännu svårare för sig själva att genomföra sitt bostadsförsörjningsansvar.

Det måste finnas en bostadsförsörjning som landets invånare kan lita på. Det vi vill belysa är att kommunerna bör lära av varandra och där ingår det att ta ett likartat ansvar för sin bostadsförsörjning och samtidigt kräva finansiellt stöd från staten för att kunna fullfölja det uppdrag som ålagts de. Här vill Hyresgästföreningen kroka arm med landets kommuner för att tillsammans få ett sådant stöd på plats, säger Helena Frisk, regionordförande för Hyresgästföreningen region Mitt.

Staten måste ta ett större ansvar för finansieringen av bostadsbyggandet. Hyresgästföreningen föreslår därför att staten, utöver investeringsstödet ska införa en ny kommunal byggbonus som en extra morot för kommunerna att hålla kvar sin allmännytta och samtidigt få resurser för att kunna bygga nya bostäder som folk har råd att efterfråga:

En Kommunal byggbonus 2.0, budgeterad till 5 miljarder årligen.

Vi vill stimulera dagens kommunpolitiker att planera för fler bostäder och minska behoven av försäljningar av kommunala tillgångar.  För att ta del av stödet måste kommunen ha antagit fyra grundvillkor:

- riktlinjer om kommunens bostadsförsörjning, under innevarande eller föregående mandatperiod

-en översiktsplan alternativt gjort en översyn av planens aktualitet, under innevarande eller föregående mandatperiod

inte ha avyttrat mer än 10 % av det allmännyttiga bostadsföretagets bestånd, med avtagande ersättning vid försäljning av mellan 0,1 och 10 %
-en detaljplan som möjliggör byggande av minst en bostad under den kommande

tolvmånadsperioden

Ju fler bostäder i detaljplan, desto större andel av stödet ska betalas ut till kommunen i fråga.

Hyresgästföreningen vill åstadkomma en större debatt, där beslut om försäljningar som är motiverade med kommunernas skuldsättning inte går igenom utan att ifrågasättas.

I vår nya rapport Allmännyttan säljs ut- men till vilken nytta? granskar Hyresgästföreningen de ekonomiska resonemang och strategier som ligger bakom försäljningar av allmännyttiga bostäder. Trots de senaste årens höga byggtakt finns en matchningsproblematik på bostadsmarknaden: stora grupper kommer fortfarande inte in till följd av höga hyror i nyproduktion och det råder en stor efterfrågan på billiga bostäder. Dock har kommunen en del verktyg för att möjliggöra rimligare hyror.

Region Mitt
Regional pressjour Mitt