Läxhjälp för unga i Bergsjön riskerar att läggas ned

Verksamheten är så bra att Familjebostäder gör reklamfilm om den. Samtidigt tar det kommunala bostadsbolaget tillbaka lokalerna och läxhjälp för över 150 barn- och unga i Bergsjön riskerar att läggas ned.

I Simhopparen, hyresgästföreningens lokal på Siriusgatan 96, sjuder det av aktiviteter. Varje dag i veckan finns här verksamheter för barn, unga och vuxna. Här får 150 barn och ungdomar hjälp med läxor tre gånger i veckan. Här är det ofta möten för boende i bostadsområdet och hit kommer Kulturskolan en gång i veckan och håller aktiviteter för upp till 40 barn och ungdomar.

Simhopparen är full av positiva aktiviteter. Vi verkar för att barn och unga inte dras in i kriminella och destruktiva sammanhang. Simhopparen ger boende inflytande och barnen framtidsmöjligheter. Lokalerna erbjuder möjlighet till boendemöten och gemensamma fester. Det är hyresgästerna själva som tar ansvar.

Nu hotas istället hela verksamheten och lokala hyresgästföreningen Simhopparen riskerar att bli utan lokal. Familjebostäder tar tillbaka lokalen redan efter sommaren och bygger istället fem lägenheter. Den ersättningslokal bolaget erbjuder är alldeles för liten för behovet.

- Man blir riktigt ledsen och besviken över hur Familjebostäder går emot allt det som bolaget påstår sig kämpa för. Den här lokala hyresgästföreningen som är den mest aktiva i hela Bergsjön ser till att alla hyresgäster har någonstans att vara. En trygg plats där barn och ungdomar kan gå till och en lugn plats att göra sina läxor på, säger Pamela Möller-Ajani, ordförande Hyresgästföreningen Norra Göteborg.

Önskar ni träffa ungdomar som håller i läxhjälpen, ideella ledare eller få kommentarer från den lokala hyresgästföreningen kan ni vända sig till:
Pamela Möller-Ajani, ordförande Hyresgästföreningen Norra Göteborg.
Mobil: 0738 782 592. E-post: hgfnorragoteborg@gmail.com
Ronny Bengtsson, tf ordförande Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Mobil: 0709 646 643. E-post: ronny.bengtsson@hyresgastforeningen.se