Ljungskilehem vill höja hyrorna med 6,4 procent

Ljungskilehem kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med i genomsnitt 6,4 procent från årsskiftet. Något som Hyresgästföreningen inte är beredda att acceptera.

Nu inleds hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Ljungskilehem. Bostadsstiftelsen har meddelat att man vill höja hyrorna med 6,4 procent från den 1 januari. Hyresgästföreningens förhandlare, Jakob Agirman, anser att kravet är på en hög nivå, och att det är viktigt att hitta en balans för att inte slå onödigt hårt mot redan pressade hushåll. Förhandlingarna handlar om hur kostnader för bland annat underhåll och kommunala avgifter förändrats de senaste åren, samt samhällsekonomins utveckling.

– Det är ytterst viktigt för parterna att ta ett långsiktigt och hållbart ansvar för hyresmarknaden.  Många hyresgäster är redan hårt pressade ekonomiskt och oroliga inför kommande höjningar. Hyresgästerna kan inte ta en jättesmäll så fort det blir sämre tider.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle kravet innebära en höjning med ungefär 336 kronor i månaden eller 4 032 kronor per år.

För ytterligare upplysningar och kommentarer:

Jakob Agirman, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg