Majoriteten svek hyresgästerna!

Mimer kräver höga hyreshöjningar – på beställning av den styrande majoriteten i Västerås. S, L, C och MP är inte beredda att ta någon hänsyn till pandemins konsekvenser för västeråsarnas privatekonomier.

Som Hyresgästföreningen tidigare uppmärksammat är det ägarens vinstkrav som tvingar Mimer att begära hela 2,7 procent i hyreshöjning för 2021. Hyresgästföreningen uppvaktade för tre veckor sedan därför den politiska majoriteten med ett öppet brev.

- Vi vädjade till dem att titta åt ett annat håll under 2021. Att tillfälligt pausa bolagets ekonomiska resa från hyfsade till förträffliga nyckeltal, säger Johan Kretz, förhandlare vid Hyresgästföreningen i Västerås.

Enligt Mimers eget budgetunderlag skulle frysta hyror resultera i en vinst om 117 miljoner kronor för 2021. Det borde – givet rådande omständigheter – vara fullt acceptabelt, anser Hyresgästföreningen, som dock inte har stängt dörren för en mindre justering,

Men beskedet som Hyresgästföreningen fick av kommunstyrelsens ordförande, Staffan Jansson (S), var nedslående:
- Vi fick ett korthugget svar på e-post: ”Ägardirektivet gäller”, säger Johan Kretz.
Det innebär i klartext att resultatet måste bli minst 149 miljoner kronor.

I sammanhanget kan nämnas att Mälarenergi sett behov av att höja fjärrvärmetaxan med 5 procent, men att politikerna endast accepterade 1,5 procent på grund av coronaläget.

- Vad är skillnaden? Är det att en stor taxehöjning inte bara hade drabbat hyresgäster utan även företag och villaägare? Det verkar inte som om partierna anstränger sig särskilt mycket för att vinna hyresgästernas röster inför valet 2022, säger Johan Kretz.

Johan Kretz, förhandlare Hyresgästföreningen
Telefon: 070 – 600 14 48