Många protester till Malmö stad mot vinstuttag från MKB

Under några veckor har Hyresgästföreningen drivit en protestaktion mot att Malmö stad tar 30 miljoner från MKB till kommunkassan. Protesterna har kommit in i tryckt form via vykort, och genom Facebook-eventet ”Inte rätt att MKBs hyresgäster ska rädda stadens ekonomi!”: https://www.facebook.com/events/821190351308244/

– Varför ska just MKBs hyresgäster betala mer till Malmös kommunkassa jämfört med de som bor i villa eller bostadsrätt? MKBs vinst består av hyresgästernas inbetalda hyror. Vinst som är till för att bygga nytt och underhålla och renovera befintliga bostäder, säger Kenneth Gustavsson, regionordförande Hyresgästföreningen södra Skåne.

– Självklart är väldigt många upprörda över att kommunen tar hela hyreshöjningen.Vi har fått många samtal från hyresgäster som undrar om det verkligen får gå till så här. Vi förutsätter att kommunen nu lyssnar på hyresgästerna, säger Kenneth Gustavsson.

För ytterligare information kontakta:
Kenneth Gustavsson, regionordförande, 0704-71 43 14
Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare, 0704-71 43 08