Manifestation mot bo-orättvisan i Eskilstuna, 3 september på Strömsholmen

Manifestationen är en del i en landsomfattande dag av demonstrationer och evenemang för att uppmärksamma bostadsbristen, trångboddheten och renovräkningarna som skapar en ohållbar och orättvis bostadsmarknad i Sverige. Manifestationen genomförs lördag 3 september, 13-15 på Strömsholmen och organiseras av Hyresgästföreningen Eskilstuna.

Bostaden är central för att livet ska fungera. Just nu ser vi en bostadsbrist som riskerar att explodera när byggtakten går ner, en ökad trångboddhet och allt fler renoveringar som leder till chockhöjningar av hyran. Vi får inte fortsätta normalisera en dysfunktionell bostadsmarknad och därför kräver vi att politikerna agerar mot bo-orättvisan, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen mobiliserar sin folkrörelse för att uppmärksamma bo-orättvisan och för att lyfta upp konkreta förslag på lösningar som kommer göra stor skillnad för Sveriges 3,5 miljoner hyresgäster.

Programmet bjuder bland annat på samtal med inbjudna politiker och tal av Eskilstunaföreningens ordförande, Jessica Andersson.

Vi måste lyfta vikten av en politik som garanterar allas rätt till en egen bostad och hyror som människor har råd med. Alla är välkomna att komma och manifestera med oss på lördag! säger Jessica Andersson.

Praktisk information

Dag: Lördag 3 september