Mariehus hyreshöjning stannade på 3,45 procent i snitt

Nu är hyresförhandlingarna klara mellan Hyresgästföreningen och Mariehus AB. Kallhyrorna höjs med 2,75 procent och hyrorna där värmen ingår med 3,5 procent från årsskiftet. Det är en rejäl sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 6,15 procent.

Efter tuffa förhandlingar där parterna fått ge och ta har de till slut kunnat enas och sluta ett avtal som berör 1 600 hyresgäster hos kommunägda Mariehus AB. Överenskommelsen innebär kraftig reducering av bolagets ursprungliga yrkande och landade på 2,75 procent för hyresgäster med kallhyra och 3,5 procent för hyror där värmen ingår. Inför förhandlingen krävde bolaget att hyrorna skulle höjas med 6,15 procent.

Hyresgästernas förhandlare, Håkan Skött, konstaterar att det är tuffa förhandlingar i år men att det trots historiskt höga krav ändå går att landa på rimliga nivåer om parterna tar ansvar utifrån de olika intressebilderna.

– I dessa tider med ökade levnadskostnader är det naturligtvis inte roligt att även hyran höjs. Många av våra medlemmar har inga, eller ytterst små marginaler kvar. Men det visar ändå att förhandlingssystemet fungerar. Trots att det var extremt tufft i år har det gått att kompromissa och dela på den svåra ekonomiska bördan.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter där värmen ingår i hyran innebär uppgörelsen en höjning på cirka 175 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 308 kronor.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Kallhyrorna hos Mariehus AB höjs med 2,75 procent och hyrorna där värmen ingår med 3,5 procent från årsskiftet.

Citat

Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen