Mariehus nya hyror är färdigförhandlade

Kommunägda AB Mariehus och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om hyror som berör 1 603 hushåll. Enligt överenskommelsen går hyrorna upp med 1,8 procent vilket innebär en sänkning av bolagets krav som låg på 3,89 procent.

Mariehus och Hyresgästföreningen har förhandlat om nivån på 2022 års hyror. Bostadsbolaget ville få igenom en höjning på 3,89 procent och hänvisade till ökade kostnader och ett stort underhållsbehov. Parterna kunde till slut enas om att höjningen stannar på 1,8 procent.

– Vi anser att vi hamnade på en rimlig nivå som visar på återhållsamhet. Det blev en bra avvägning mellan både hyresgästernas och bolagets behov, kommenterar Håkan Skött som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

I samband med hyresförhandlingen kom parterna även överens om nya hyror för parkering. Hyran för kallgarage går upp 30 kronor, varmgarage 40 kronor, parkeringsplatser med eluttag 20 kronor och vanliga parkeringsplatser med 15 kronor i månaden. Inför förhandlingen ville bostadsbolaget höja hyran för garage med 100 kronor och parkeringsplatser med 25 kronor.

Det nya avtalet innebär att höjningen för en genomsnittlig lägenhet på 60 kvadrat stannade på 96 kronor istället för Mariehus krav på 208 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Håkan Skött, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Mariehus höjer hyrorna med 1,8 procent, en sänkning av bolagets krav som låg på 3,89 procent.

Citat

Vi anser att vi hamnade på en rimlig nivå som visar på återhållsamhet. Det blev en bra avvägning mellan både hyresgästernas och bolagets behov.
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen