Mariehus vill höja hyrorna

Höjda kostnader och fastighetsunderhåll är anledningarna till att Mariehus vill höja hyrorna med 3,49 procent i år. Hyresgästföreningen menar att det rådande ekonomiska läget talar för att förhandlingsresultatet behöver hamna på en mer rimlig nivå.

Mariehus har kallat till förhandling om 2020 års hyror. Det kommunägda bostadsbolaget kräver att få höja hyrorna med 3,49 procent och hänvisar till ökade kostnader för kommunala taxor, löner, fastighetsskatt, och försäkringar. Dessutom budgeterar Mariehus för ökade underhållskostnader för fastigheterna samt för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU).

Hyresgästföreningen anser att kravet är för högt och ifrågasätter varför det har kommit in så sent när Mariehus vill att de nya hyrorna ska gälla retroaktivt från 1 januari.

– Det är gynnsamma tider för fastighetsägare med fortsatt låga räntor och sjunkande inflation så Mariehus borde ha utrymme att klara framtida underhåll utan allt för stora hyreshöjningar, menar Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen.

I nuläget behöver en medianinkomsttagare i Mariestad lägga 31 procent av sin disponibla inkomst för att betala snitthyran för en äldre tvårumslägenhet och 52 procent för en nyare tvåa. Får Mariehus igenom sitt krav skulle hyran för genomsnittstvåa stiga med 180 kronor.

– Det tycker vi är alldeles för mycket. Speciellt med tanke på att hälften hushållen i Mariestad består av ensamstående med eller utan barn. För dem är det särskilt svårt att klara så höga hyreshöjningar, påpekar Håkan Skött.

Förhandlingarna omfattar 1 620 lägenheter.

Faktaruta:

Hyresgästföreningen och hyresvärd kan avtala om att hyresgästerna ska kunna välja när och om de vill ha underhåll utfört. Med ett avtal om hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) kan du därför påverka en del av underhållet i din lägenhet och har möjlighet att tidigarelägga eller senarelägga underhållet.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Håkan Skött, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour