Marks Bostad höjer hyrorna med 1,95 procent

Inför förhandlingen presenterade Marks Bostads AB ett höjningskrav på 3,33 procent. När förhandlingen med Hyresgästföreningen var klar hade parterna dock enats om ett hyrespåslag på 1,95 procent.

Inför förhandlingen krävde kommunägda Marks Bostad att få höja hyrorna med 3,33 procent för att täcka ökade driftkostnader och ett stort underhållsbehov. Hyresgästföreningen ansåg att kravet var för högt med tanke på fortsatt låga räntor och sjunkande inflation. Till slut landade parterna i ett avtal som där hyrorna höjs med 19,47 kronor per kvadratmeter och år vilket för bolaget motsvarar en höjning på 1,95 procent.

– Förhandlingsresultatet beror dels på att de kommunala taxorna för VA och el ökat med fem procent och avfallstaxan med tio procent. Dessutom har bolaget satsat mycket stora resurser på underhåll av äldre fastigheter samt det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet, kommenterar Ludvig Möller som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

– Det är positivt för hyresgästerna att bolaget nu kan bibehålla underhållstakten och fortsätta att förvalta lägenheterna på ett bra sätt, menar Ludvig Möller.

Förhandlingsöverenskommelsen innebär att månadshyran för en tvåa på 60 kvadratmeter höjs med 97 kronor.

Avtalet gäller från 1 januari och omfattar 3 660 lägenheter.

Faktaruta:

Hyresgästföreningen och hyresvärd kan avtala om att hyresgästerna ska kunna välja när och om de vill ha underhåll utfört. Med ett avtal om hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) kan du därför påverka en del av underhållet i din lägenhet och har möjlighet att tidigarelägga eller senarelägga underhållet.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ludvig Möller, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour