Marks Bostads AB:s nya hyror är färdigförhandlade

Kommunala Marks Bostad och Hyresgästföreningen har tecknat ett nytt hyresavtal för 3 700 hushåll. Avtalet innebär att hyrorna höjs med 0,95 procent vilket är en rejäl sänkning av bolagets krav som från början låg på 2,68 procent.

Förhandlingen om Mark Bostads nya hyror började den 15 december och först nu har parterna kunnat teckna ett avtal.  Överenskommelsen innebär att drygt 3 700 hushåll får en hyreshöjning med 9,68 kronor per kvadratmeter och år. För en tvåa på 60 kvadratmeter betyder det att höjningen stannar på drygt 48 kronor i månaden istället för begärda 134 kronor.

– Marks Bostad kom till förhandlingen med ett krav på 2,68 procent. Den avtalade hyreshöjningen blev betydligt lägre vilket spelar stor roll för alla de hushåll som drabbats ekonomiskt under coronakrisen. Det var vårt främsta mål – att hålla nere höjningen, förklarar Ludvig Möller, förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Samtidigt är det min bedömning att bostadsbolaget får täckning för sina kostnadsökningar och dessutom klarar att upprätthålla en hög underhållsnivå.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ludvig Möller, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Hyrorna hos Maris Bostads AB höjs med 0,95 procent.

Citat

Ludvig Möller, förhandlare på Hyresgästföreningen.