Marks Bostads AB vill förhandla nya hyror

Kommunala Marks Bostad vill få igenom en hyreshöjning med 2,68 procent från årsskiftet. Motparten Hyresgästföreningen menar att det finns goda skäl för extrem återhållsamhet.

Den 15 december drar hyresförhandlingen för drygt 3 700 hushåll i Mark igång. Kommunägda Mark Bostads AB har aviserat att man vill höja hyrorna med 2,68 procent från årsskiftet.

Hyresgästföreningen menar att det finns goda skäl för extrem återhållsamhet. Coronapandemin har skakat om hela samhället och oron är stor bland organisationens medlemmar. Många har blivit varslade, arbetslösa eller fått reducerad arbetstid.

– Fyra av tio hyresgäster uppger att de har minskade inkomster och känner oro över att inte kunna betala sin hyra. Här i Mark har antalet öppet arbetslösa ökat med 65-70 procent sedan i fjol enligt Arbetsförmedlingen, påpekar Ludvig Möller, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Samtidigt verkar Marks Bostad vara immuna mot pandemin ur ekonomisk hänsyn. Hyresbortfallet är i princip oförändrat från redan låga nivåer och resultatet för årets åtta första månader är mycket starkt och i paritet med motsvarande period föregående år.

För en genomsnittlig tvårumslägenhet på 60 kvadratmeter skulle bolagets krav innebära en höjning med 134 kronor.

Faktaruta

En undersökning av Enkätfabriken, på uppdrag av Hyresgästföreningen, visar att sju av tio västsvenska hyresgäster oroar sig för privatekonomin. Och fyra av tio hyresgäster har fått minskade inkomster och vet inte hur länge de kan fortsätta att betala hyran.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ludvig Möller, förhandlare

ludvig.moller@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Citat

Ludvig Möller, förhandlare på Hyresgästföreningen.